@article{oai:kyutech.repo.nii.ac.jp:00003594, author = {Matsuda, Junpei and Tan, Joo kooi and タン, ジュークイ and Kim, Hyungseop and 金, 亨燮 and 石川, 聖二 and Ishikawa, Seiji}, issue = {1}, journal = {バイオメディカル・ファジィ・システム学会誌, Journal of Biomedical Fuzzy Systems Association}, month = {Jan}, note = {本論文は,2台のビデオカメラを用いた高速な3次元物体復元手法を提案する.近年,立体テレビのコンテンツ制作技術の一つとして,移動カメラによる高速な3次元復元手法の確立が望まれている.しかし,現在確立している3次元復元手法では,高速な復元は可能であるが,移動カメラに対応できない.そこで,我々は,Sugimoto&Xuの3次元静止物体復元手法を簡単化することにより,モバイルカメラへの拡張が可能な,2台の固定カメラによる3次元物体復元手法を提案する.さらに3次元復元処理のほとんどの処理を構成し,コンピュータへの大きな負荷となっている行列演算処理の高速化によって,3次元復元処理全体の高速化を図る.提案手法を用いて静止物体の3 次元復元を行った結果,復元計算は650μsで行えた.このことから提案手法の有効性が確認された., This paper describes a fast three-dimensional object reconstruction technique. Recently the establishment of a high-speed 3-D reconstruction technique with mobile cameras is expected as one of the contents production technologies of a 3-D television. However, it is not possible to conduct the 3-D reconstruction with mobile cameras by the existent reconstruction techniques. We propose a 3-D object reconstruction technique with two fixed cameras which could be extended to a mobile camera system by simplifying 3-D geostationary object reconstruction technique proposed by Sugimoto & Xu In addition, we employ a software tool named OpenCV to speed up matrix computation which is included in most 3-D reconstruction algorithms and imposes a computer heavy computational load. An experiment was conducted for 3-D reconstruction of a static object by employing the proposed technique. The computation time for recovering the 3-D shape took only 650μs. This shows effectiveness of the proposed technique.}, pages = {58--64}, title = {高速な3次元物体復元法の開発}, volume = {10}, year = {2008}, yomi = {イシカワ, セイジ} }