@article{oai:kyutech.repo.nii.ac.jp:00003657, author = {月原, 由紀 and 鈴木, 敬一 and Hirose, Hideo and 廣瀬, 英雄}, journal = {コンピュータ&エデュケーション}, month = {Jun}, note = {e-learningシステムは授業を支援するツールとして普及してきたが,学生の能力を適切に評価できると考えられている項目反応理論(IRT)を用いてテスト評価まで組み込んだシステムは緒についたばかりで,特に大学数学については適用例が少ない。本稿では,1)大学低学年での数学についての学生の能力を適性に判断できるように,テスト結果をIRT評価と素点評価について比較検討した結果,IRT評価が優れていることを確認し、2)IRT評価システムをe-learningシステムの中に組み込んで,学生の習熟度を正確に把握し,またそのことによって学生の学習意欲を向上させるためのシステム構築を図る準備を行っていることを報告する。Although e-learning systems have widely been used to assist the university lectures, those systems with tests evaluation using the IRT (item response theory) have just begun, and such a case is not so well known, in particular, for mathematics education in universities. In this paper, 1) we describe the superiority of the IRT evaluation results over the raw score evaluation by comparing these two methods, and 2) we show a small e-learning system in which the IRT evaluation system is included to grasp the abilities of students toward mathematics and to enhance the interest to learn mathematics.}, pages = {70--76}, title = {項目反応理論による評価を加味した数学テストとe-learningシステムへの実装の試み}, volume = {24}, year = {2008}, yomi = {ヒロセ, ヒデオ} }