@article{oai:kyutech.repo.nii.ac.jp:00007169, author = {山崎, 駿平 and Yamasaki, Shumpei and Nobayashi, Daiki and 野林, 大起 and Tsukamoto, Kazuya and 塚本, 和也 and Ikenaga, Takeshi and 池永, 全志 and 宮地, 利幸 and Miyachi, Toshiyuki}, issue = {413}, journal = {電子情報通信学会技術研究報告. NS, ネットワークシステム}, month = {Feb}, note = {IoT技術の発展に伴い,多くのIoTデバイスや新たなアプリケーションが出現し,大量のデータが生成されることが予想される.それらのデータには,特定の時間・場所でのみ必要とされるデータ(時空間データ)が含まれる.先行研究では,時空間データを特定の期間・範囲に滞留し続ける新たなネットワークの構築を目指し,車両を用いた時空間データ滞留システムを提案してきた.本稿では,時空間データ滞留システムの「拡散」「滞留」「削除」の各フェーズのうち,拡散フェーズに着目したデータ送信間隔決定手法を提案する.具体的には,各車両が,自身の周囲の車両密度,残りの拡散距離及び時間を考慮して,拡散送信間隔を決定し,自律的にSTD送信を行う.そして,提案するSTD拡散手法の有効性をシミュレーションを通じて評価する.最後に,時空間データ滞留システムの実用性検証のために,NICTが保有するStarBED上で行ったエミュレーション検証の結果を示す., With the development and the diffusion of Internet of Things (IoT) technologies, various types of data are generated for IoT applications anywhere and anytime. We defined IoT device data that depends heavily on generation time and location as spatio-temporal data (STD). In the previous works, we have proposed a spatio-temporal data retention system using vehicles, aiming to construct a new network that keeps STD in a specific period and area. In this system, the STD retention is divided into three phases: “diffusion,” “retention,” and “elimination.” In this paper, we propose a method to determine the data transmission interval focusing on the diffusion phase. Furthermore, we confirm the effectiveness of the proposed diffusion method in an environment where vehicles randomly select their route by the simulation experiments. Finally, we show the results of emulation verification on StarBED owned by NICT in order to verify the practicality of the spatio-temporal data retention system., 電子情報通信学会 ネットワークシステム研究会(NS), 2021年3月4日-5日, オンライン開催}, pages = {61--66}, title = {移動車両群を用いた効率的な時空間データ拡散手法に関する検証}, volume = {120}, year = {2021}, yomi = {ノバヤシ, ダイキ and ツカモト, カズヤ and イケナガ, タケシ} }