ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文
  2. 8 言語

研究コミュニティを活用した主体的学習支援のための入門期日本語教育 : 周辺環境の学習リソース化をめざして

http://hdl.handle.net/10228/00008968
http://hdl.handle.net/10228/00008968
946828b9-9ee0-49bc-bb63-25ae52adfa74
名前 / ファイル ライセンス アクション
nihongokyoiku.175.0_115.pdf nihongokyoiku.175.0_115.pdf (537.0 kB)
Item type 学術雑誌論文 = Journal Article(1)
公開日 2022-08-31
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
タイトル
タイトル 研究コミュニティを活用した主体的学習支援のための入門期日本語教育 : 周辺環境の学習リソース化をめざして
言語 ja
タイトル
タイトル Developing a Teaching Method for Beginners That Utilizes Their Environment as a Major Learning Resource to Promote Their Active Participation in a Research Community
言語 en
言語
言語 jpn
著者 山路, 奈保子

× 山路, 奈保子

WEKO 33237
e-Rad 40588703
九工大研究者情報 100001535

en Yamaji, Naoko

ja 山路, 奈保子

ja-Kana ヤマジ, ナオコ


Search repository
因, 京子

× 因, 京子

WEKO 33803

ja 因, 京子

en Chinami, Kyoko

Search repository
アプドゥハン, 恭子

× アプドゥハン, 恭子

WEKO 8786
e-Rad 00184630

en Apduhan, Kyoko

ja アプドゥハン, 恭子

ja-Kana アプドゥハン, キョウコ


Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 日本語未習で来日し,授業への安定的出席が困難な大学院留学生・外国人研究員に対する効率的な日本語教育方法の開発を目標に,学習者が自らの周辺環境を学習リソース化していく技能の獲得を促進することで継続的な日本語学習につなげることをめざす短期日本語入門コースを実施した。研究室において日本語の話し言葉に日常的に接しているという環境を生かし,それらが断片的にでも理解できることを意識させる仕組みを教材および教室活動に取り入れ,周囲で話される日本語への観察力を高め,滞日期間全体に亘る継続的学習への動機とすることを試みた。授業およびコース終了後の評価アンケートでは,研究室における日本語コミュニティに加わりたいという明確な意志を持つ学習者は,学習した表現を使用してみた経験とともに,周囲で話される日本語を観察した結果をさかんに報告しており,こうした学習者にはコースの基本方針が強く支持されたことがわかった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In order to develop a teaching method to help graduate-level international students and researchers who have come to Japan with little or no knowledge of Japanese, but who can devote only a limited amount of time to receiving formal instruction, we designed learning materials and activities for use in a short-term introductory course. The focus was on developing learnersʼ skills to make use of their own environment, where they are daily exposed to real spoken communication, as a learning resource; they were encouraged to observe and catch expressions used in their laboratory in order to share them in class, so that they should gradually become aware of their own ability to learn the language by themselves and become sufficiently motivated to continue learning throughout their stay. Learnersʼ evaluation at the completion of the course showed that both the materials and activities were greatly welcomed by the participants, who were eager to join in the laboratoryʼs predominately Japanese community; they reported frequently using acquired expressions to initiate interactions as well as actively making observations.
言語 en
書誌情報 ja : 日本語教育

巻 175, p. 115-129, 発行日 2020-04-25
出版社
出版者 日本語教育学会
言語 ja
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.20721/nihongokyoiku.175.0_115
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN0018947X
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0389-4037
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2424-2039
著作権関連情報
権利情報 Copyright (c) 2020 公益社団法人 日本語教育学会
キーワード
主題Scheme Other
主題 日本語入門コース
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学院留学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 教材開発
キーワード
主題Scheme Other
主題 研究室
キーワード
主題Scheme Other
主題 会話の観察
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
査読の有無
値 yes
研究者情報
URL https://hyokadb02.jimu.kyutech.ac.jp/html/100001535_ja.html
論文ID(連携)
値 10403100
連携ID
値 10574
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:52:43.624388
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3